Nie płacz, że coś się skończyło. Ciesz się, że Ci się to przytrafiło. ( G.G. Márquez )

sobota, 21 października 2017

Bremen. I wróciłam o rok starsza.

Wyjazd do Bremen był prezentem, który zrobiłam sobie na urodziny. To tam, spacerując wśród klimatycznych uliczek godziłam się po raz kolejny z upływem czasu :). Był też spełnieniem jednego z marzeń jedenastoletniej dziewczynki, która jeszcze nigdy nie jechała piętrowym pociągiem. Niemniej jednak frajdę z tej przejażdżki miałyśmy obie taką samą, pomimo tego, że ja jako dziecko i nastolatka piętrowym pociągiem jeździłam regularnie. Cieszyłam się jak bym też miała jedenaście lat a prawda jest taka, że mam sporo więcej ( i jak by tego było mało, to w tym dniu wzbogaciłam się o kolejny rok ). No trudno.


Naszą wycieczkę zaczęłyśmy w Hamburgu na dworcu głównym, podróż do Bremen trwa ok 1,5 godz. co przy tej naszej ekscytacji piętrowym pociągiem, przygodą i moimi urodzinami zleciało nam zdecydowanie zbyt szybko. Nie miałyśmy na ten dzień żadnego konkretnego planu, poczytałam co prawda trochę o Bremen przed wyjazdem ale i tak nie nastawiałam się na dotarcie do wszystkich polecanych i sugerowanych miejsc. Zanim jednak wybór padł na Bremen w biurze informacji dla turystów na dworcu w Hamburgu przeprowadziłam wywiad i spisałam sobie wszystkie miasta, do których można dotrzeć piętrowym pociągiem ( położone w miarę niedaleko od Hamburga tak żeby wycieczkę można było zaliczyć do tych jednodniowych ). Niemieckie koleje prawie zawsze mają jakieś promocje i fajne oferty co zdecydowanie zachęca do podróżowania pociągiem. Nasz bilet kosztował 25 euro, upoważniał do podróży dwie osoby dorosłe i dziecko i był ważny 24 godziny na podróżowanie po całym landzie. Czyli mogliśmy sobie na nim jeździć cały dzień w tę i z powrotem albo nawet jeszcze dalej.

Liczący ponad 600 lat Pomnik Rolanda ( bohatera Pieśni o Rolandzie ) oraz Muzykanci z Bremen.

Jednym z najbardziej znanych miejsc w mieście jest pomnik pochodzących stąd zwierząt - muzykantów z jednej z baśni Braci Grimm. Każdy turysta chce mieć zdjęcie z muzykantami a są tacy, którzy wierzą, że dotknięcie pomnika przynosi szczęście, co świetnie można zobaczyć na łapach i pysku osiołka. Wyżej nikt nie sięga.



Po lewej Muzykanci z Bremy, po prawej Katedra Św. Piotra.




Nasz spacer ograniczyłyśmy tylko do tej starszej części miasta i niestety nie jestem w stanie powiedzieć co oprócz tego warto zobaczyć. My zamiast nowocześniejszej części miasta wolałyśmy spacer wąskimi uliczkami pełnymi klimatycznych zakamarków, przytulnych kawiarni i restauracji oraz sklepików.


Ratusz i przylegający do niego plac to turystyczne serce miasta. Budowla ratusza jest przepiękna, niestety moje umiejętności fotograficzne nie są w stanie tego odzwierciedlić ( rzadko robię zdjęcia ostatnio co ma decydujący wpływ na moje uwstecznianie się w tej dziedzinie ).




Połowa sierpnia to sezon turystyczny w pełnej krasie ale narzekać nie będę, bo fajnie być sierpniowym lwem :). Na jakieś wielkie tłumy narzekać nie mogę aczkolwiek czasami w labiryncie wąskich uliczek bywało tłoczno i tworzyły się korki. Najlepsza na nie rada? Przeczekać.


Takie klimatyczne labirynty to moje ulubione części miast. Zawsze mam wrażenie, że przeniosłam się w czasie i późniejsze zderzenie z tą ciut nowocześniejszą architekturą bywa trudne. Chyba nigdy nie znudzą mi się takie miejsca, to wyszukiwanie detali, docieranie do mikroskopijnych zaułków i zaglądanie ludziom w okna. To jedna z esencji podróżowania i z największych zalet.


Pomimo tłoku i gwaru mam wrażenie, że życie zwalnia i toczy się swoim rytmem a wizja nowoczesnego miasta, z całym dobrodziejstwem cywilizacji zostaje przysłonięta przez "kocie łby", starodawne szyldy i małe kolorowe kamienice.



Bremen ma powierzchnię 404 km2 a to sytuuję ją jako najmniejszy kraj związkowy Niemiec, który stanowią Brema i Bremerhaven. To drugi co do wielkości, po Hamburgu, port niemiecki, ważny ośrodek handlowo - przemysłowy. Osobiście ciężko mi w to uwierzyć spacerując uliczkami z innego świata, zaglądając do warsztatów kaletniczych, małych piekarni i "fabryczek" cukierków dających szansę przyjrzeć się procesowi ręcznej produkcji lizaków i kolorowych landrynek. Bremen to handlowo-przemysłowy "wielki świat" który kurczy się do małych rozmiarów w najpiękniejszej jak dla mnie części miasta.


 Trochę żałuję, że nie udało nam się dotrzeć do portu ani do żadnego z parków. Niestety czas przeznaczony na zwiedzanie minął zdecydowanie zbyt szybko a nas jeszcze czekała wieczorna impreza w restauracji do której ja, jako główna bohaterka zamieszania, musiałam się psychicznie i mentalnie przygotować. Kilka lat temu obiecałam sama sobie, że każdego roku w urodziny ( albo blisko tej daty ) zrobię coś fajnego albo spędzę ten dzień tak jak lubię. Jak na razie idzie świetnie. Może już powinnam zacząć się zastanawiać co zrobię 15 sierpnia za rok?

20 komentarzy:

  1. Musiało być pięknie na tych wąskich uliczkach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kamienice i uliczki starego miasta mają wiele niepowtarzalnego uroku. Ratusz wyjątkowo mocno przyciąga uwagę, prawdopodobnie wzniesiony kilka wieków temu. Jest bardzo piękny. Nie znam tego miasta, może kiedyś tam dotrę.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, budynek ratusza jest przepiękny, moim zdaniem to jeden z najciekawszych architektonicznie obiektów w Bremen.

      Usuń
  3. Nie ma jak samemu sobie zafundować prezent o jakim się marzy:)
    Wszystkiego najlepszego:)
    Miasto jest przepiękne.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. w Bremen nigdy nie byłam, ale miasto piękne, także chętnie je kiedyś odwiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Serdeczności.
    Moja Marzenka rozstaje się z kolejnym rokiem dziesięć dni po Tobie.

    Piętrusami wojażowałem po kraju już na legitymację uczniowską i to jedyne dobre wspomnienia jakie mam z PRL.

    Urocze te uliczki i zaułki, jedyna forma miasta w której mozna się zakochać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeździłam piętrusami do Cioci na kaszubską wieś ( Gdynia - Kościerzyna ), oczywiście zawsze siedziałam u góry.

      Usuń
  6. Wszystkiego najpiękniejszego z okazji urodzin Mo!
    I pomyśleć, że w Bremen mieszka rodzina mojej przyjaciółki, a ona nigdy mi nie mowila, że to miasto jest takie ladne! :)
    Muszę sie z nią rozprawić. Może kiedyś pojedziemy tam razem :)
    Pozdrawiam cieplo!

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny pomysł, żeby w dniu urodzin zrobić coś fajnego. Ja swoich urodzin nie cierpię, ale może takie podejście zmieniłoby moją opinię? Bremen wydaje się przyjemnym miastem. I wcale nie widać tłumów na Twoich zdjęciach.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ha, to ja już teraz wiem , jak wygląda miejscowość, z której przysłałaś mi naparstek!Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  9. Spóźnione, ale z serca płynące serdeczności ślę.
    Wpisuję na listę, szczególnie z powodu Rolanda...
    Moc pozdrowień!

    OdpowiedzUsuń
  10. Najbardziej trafiony prezent to ten który sami sobie kupimy. Piękne miasto.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny podróżniczy blog. Uwielbiam w wolnym czasie takie przeglądać. Na pewno częściej będę tutaj zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię niemieckie miasteczka, mają swój urok, taki bajkowy często.
    Wszystko jest takie zadbane i ładne, a jednocześnie trochę ciężkie.
    Mocno spóźnione, ale bardzo szczere życzenia Mo:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zgadzam się, całkiem przyjemnie jest być sierpniowym lwem :)
    To kolejne miasto, które już od dawna jest na mojej liście miejsc do odwiedzenia. Muzykanci, katedra i te wąskie uliczki robią wrażenie. Zdecydowanie coraz bardziej doceniam uroki niemieckich miast i miasteczek. Hamburg też chciałabym zobaczyć.
    Piętrowy pociąg brzmi świetnie!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz w Hamburgu to koniecznie daj znać.

      Usuń
  14. Niektóre kamienice w Bremen przypominają gdańskie ;)

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJĘ ZA CZAS POŚWIĘCONY NA MOJĄ RADOSNĄ TWÓRCZOŚĆ. KAŻDY KOMENTARZ MNIE CIESZY I ZA NIE RÓWNIEŻ SERDECZNIE DZIĘKUJĘ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...